אחד הדברים הכי חשובים בצילום הוא להחליט איפה ואיך למקם את הנושא בכל תמונה. למיקום בתמונה קוראים קומפוזיציה ויש לה הרבה חוקים. אם תדעו אותם ותיישמו בצילום, התמונות יראו יפות יותר, נעימות יותר ויותר מקצועיות. נדבר על כמה נושאים עיקריים בקומפוזיציה. 

חוק השלישים. אחת הדרכים היותר ימוכרות ויעילות בבניית קומפוזיציה היא ללכת לפי חוק השלישים. חוק השלישים אומר שאם נמקם את הנושא בקווים שמחלקים את התמונה לשלוש, גם בצורה אנכית וגם בצורה אופקית, הוא יראה בולט יותר וכל התמונה תראה מסקרנת. לכן נכון למקם את כל מה שאתם רוצים שיבלוט בתמונה על אחד הקוים האלו. זה כולל את הנושא העיקרי, הנושא המשני וקווי האופק של הרקע כמו למשל קו המים וקו השמיים. 


הסתכלות לריק. לחוק השלישים יש השלמה. אם האובייקט שלכם הוא אדם או בעל חיים. מקמו אותו בקו השליש הניגודי לכיוון שבו הוא מסתכל. אם הוא מסתכל שמאלה מקמו ימינה וההפך. 


קוים מוליכים. העין שלנו כל הזמן בתנועה. היא לא מתמקדת על נקודה אחת יותר מרגע. לכן קשה לנו לחזות להיכן היא תלך כשמישהו יתבונן בתמונות שלנו. אך יש לנו אפשרות לעזור לעיני הצופים לבחור להיכן להסתכל ומתי. לדרך הזו קוראים קוים מנחים. אם נדאג שעצם כלשהו כגון חתיכת עץ, או אפילו כביש, יתחילו בקצה התמונה שלנו ויכנסו לאט לאט למרכזו. נוכל להנחות את העינים "ללכת" מקצה התמונה לתוכה. מצב כזה המון פעמים ממש "מהפנט" צופים לתמונות שלנו. 


סימטריה. סימטריה היא אולי הכלל הכי מוכר באסתטיקה. אך הדרך לשלב אותו בתמונות קשה מאוד, לדעתי לפחות. לכן תמונה שמצליחה להיות סימטרית בדרך כלל תהיה תמונה מדהימה. סימטריה בדרך כלל נותנת לתמונה נפח אומנותי ומופשט. המון פעמים היא ממש מעוררת מחשבות אצל המתבונן. 


אמצע. למקם את הנושא באמצע יכול להיות ממש משעמם לפעמים. המון פעמים הטעות הגדולה של צלם מתחיל היא למרכז תמיד את הנושא. אך צלם מנוסה יכול לדעת בקלות מתי מרכוז הנושא זה דבר מתאים. אחד המקרים הבולטים שבהם המרכוז מתאים הוא כאשר הקוים המנחים עליהם דיברנו למעלה, גם הם הולכים לכיוון המרכז.


 

עכשיו שלמדו את חוקי הקומפוזיציה נחזור להתחלה ונבין ממה תמונה מורכבת. בלי ההבנה הזו יהיה לנו קשה ליישם את החוקים שלמדו. תמונה מורכבת מנושא מרכזי, נושא משני ורקע. לכל אחד מהם תפקידים ברורים. תפקידו של הנושא המרכזי הוא ברור- להיות עיקר התמונה. לכן כדאי מאוד שהוא יהיה הדבר הבולט ביותר בתמונה. לנושא המשני יכולים להיות כמה תפקידים- הוא יכול להתכתב עם הנושא המרכזי ולהשלים אותו. הוא גם יכול להיות מנוגד עליו. תפקידו של הרקע הוא להשלים את כל התמונה. רקע טוב חשוב להעברת המסר או הסיפור שהתמונה רוצה להעביר. על סיפורים, מסרים ומחשבות בצילום נדבר בפעם אחרת. 


בתמונה הזאת למשל העץ הוא הנושא המרכזי והדרך היא הנושא המשני. כמובן שהקרע כאן הוא ההר וביחד הם מספרים סיפור שלם

בתמונה הזאת הטנק הוא הנושא הבולט ביותר בעוד שהפריחה היא הנושא המשני, הרקע הוא השילוב בין השיחים הירוקים לבין השמיים.



מקווה שעזרתי. להתראות בבלוג הבא.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.